26 Νοεμβρίου 2017

Εργαστήριο ανθρωπιάς! Μαθήματα ζωής από τον Μητροπολίτη Φιλίππων κ. Στέφανο

Υπάρχουν μερικά πράγματα που είναι πολύ οικεία στους περισσότερους. Η σημασία τους όμως συχνά διαφεύγει της προσοχής μας· και έτσι αυτά υποτάσσονται στη ρουτίνα· μετατρέπονται σε αντικείμενα της καθημερινότητας, πράγματα τετριμμένα, χωρίς νόημα. Διερωτηθήκαμε ποτέ, για ποιον λόγο συμμετέχουμε – όσοι συμμετέχουμε – σε μία θεία Λειτουργία, σ’ έναν Εσπερινό, σε ό,τι εν πάσει περιπτώσει ονομάζουμε «Ορθόδοξη θεία Λατρεία»; Είναι κάτι που μας βγαίνει έτσι αυθόρμητα από συνήθεια, γιατί έτσι μάθαμε από τους γονείς μας; Μήπως, συμπληρώνει αρμονικά το κοινωνικό μας προφίλ; Θέλουμε να τα’ χουμε καλά με τον Θεό προσφέροντας ως αντίτιμο λίγο χρόνο απ’ την ξεκούραση της Κυριακής; Φοβόμαστε μήπως ο Θεός – αν φυσικά πιστεύουμε στον Θεό – θα θυμώσει μαζί μας, όταν εμείς δεν του προσφέρουμε τη δέουσα προσοχή; Τι ακριβώς αναζητούμε, τι είναι αυτό που πραγματικά μας απασχολεί, κάθε φορά που περνούμε το κατώφλι ενός ιερού ναού;

Απάντηση στο παραπάνω ερώτημα έδωσε προσφάτως ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου, κ. Στέφανος. Κηρύσσοντας τον θείο λόγο στην πρώτη του θεία Λειτουργία ως ενθρονισμένος επίσκοπος της τοπικής μας Εκκλησίας (Κυριακή 19.11.2017), παρουσίασε τα θεμελιώδη χαρακτηριστικά μιας Θεολογίας της Συνάντησης. Τα όσα επεσήμανε, θα προσπαθήσω να συνοψίσω στα παρακάτω πέντε σημεία: 

1. Ο λόγος για τον οποίον ερχόμαστε στην Εκκλησία είναι κατεξοχήν η αναζήτηση μιας συνάντησης. Επιθυμούμε να συναντηθούμε με τον άλλον, αλλά με κάποιον τρόπο που υπερβαίνει την καθημερινότητα. Συναντούμε τον άλλον με τις δυσκολίες του, αλλά και εν μέσω των δικών μας προβλημάτων· τον συναντούμε, και μπολιάζουμε τη συνάντηση αυτή μέσα στο Σώμα και στο Αίμα του Χριστού, στη θεία Κοινωνία. Και έτσι, το συναπάντημα αυτό αποκτά προοπτική συνύπαρξης. Και ό,τι συνυπάρχει με τον άλλον εν αγάπη, είναι ζωή! Θάνατος είναι η διάλυση, η αποξένωση, η αλλοτρίωση, η απομόνωση, και τελικά η άρνηση του άλλου. 

2. Μάς καλεί κοντά της η Εκκλησία, όχι για να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι. Δεν είναι ένα ίδρυμα ηθικοπλαστικό, ούτε και μία ομάδα από τέλειους και αλάνθαστους ανθρώπους. Ερχόμαστε στην Εκκλησία για να γίνουμε πιο ανθρώπινοι, για να διαρρήξουμε τους όποιους δεσμούς μας με κάθε τι που στέκει εμπόδιο για τη συνάντηση και την επικοινωνία μας με τον άλλον. Και γινόμαστε πιο ανθρώπινοι, όσο περισσότερο συναντούμε τον Χριστό στο πρόσωπο του άλλου. 

3. Δυστυχώς, η κοινωνία μας δεν είναι αγγελικά πλασμένη. Στην πορεία αυτή υπέρβασης του εγωισμού, πολλές φορές ο άνθρωπος χάνει τη μάχη. Ακυρώνει κάθε τι που τον φέρνει σε συνάντηση με τον άλλο. Και ο άνθρωπος οδηγείται στα κελιά των φυλακών. Μήπως, η ευθύνη για όσους οδηγήθηκαν εκεί, εντοπίζεται στο γεγονός, πως όλοι όσοι αποκαλούνται Χριστιανοί δεν άνοιξαν απλόχερα την καρδιά τους σ’ αυτούς τους ανθρώπους; Μήπως τελικά όσοι υποτίθεται ότι βιώνουν τη συνάντηση μέσα στην Εκκλησία, είναι περιχαρακωμένοι στον ίδιο τους τον εαυτό; 

4. Ο άλλος είναι ο παράδεισός μας, επειδή εικονίζει τον Χριστό. Και επειδή εικονίζει τον Χριστό, είναι οπωσδήποτε ο παράδεισός μας. Ήρθαμε στην Εκκλησία για να συναντήσουμε τον άλλον. Καθώς φεύγουμε, ο καθένας μας ας δεχθεί και ας κουβαλήσει μέσα στην καρδιά του αυτόν τον άλλο. Μετά το «Δι’ ευχών» κανείς να μην φύγει άγευστος αυτής της εν Χριστώ εμπειρίας. Κανείς να μην επιστρέψει στο σπίτι του μονάχος. Ας κουβαλήσει στους ώμους του τον άλλον, και ας τον φιλοξενήσει στα ενδότερα της καρδιάς τους. Ας του αφήσει χώρο να περάσει εκείνος πρώτα· ας μιλήσει εκείνος πρώτα· ας φανεί εκείνος πρώτα σπουδαιότερος και ανώτερος· ας κάνουμε το παν για να του δώσουμε το χέρι· έκφραση αδελφοσύνης, αλληλεγγύης και αγάπης, που δεν ξεφτίζει στα δύσκολα, αλλά παραμένει ακλόνητη, γιατί είναι προϊόν μιας «άλλης» συνάντησης. 

5. Η συνάντηση εντός της Εκκλησίας είναι άλλης τάξεως. Δεν είναι εθιμοτυπική. Έχει όλη τη δύναμη να συντρίψει οτιδήποτε βάλλει εναντίον της ενότητας μεταξύ των ανθρώπων. Η λατρευτική ζωή της Εκκλησίας, και κυρίως η θεία Λειτουργία, συνιστά το κατεξοχήν μυστήριο της ενότητας των ανθρώπων. Γι’ αυτό και γίνεται λόγος για σωτηρία. Η σωτηρία συνδέεται με το επίθετο «σώος» δηλ. ολόκληρος. Μέσα στην Εκκλησία διατηρείται ο άνθρωπος ολόκληρος. Και ο άνθρωπος είναι πλήρης όχι ζώντας εγωκεντρικά και φίλαυτα συσπειρωμένος. Ο άνθρωπος διασώζει την πληρότητά του ως συνάνθρωπος! Αυτό κομίζει ως μήνυμα και αυτό γεύεται ως εμπειρία ζωής εν Χριστώ η Ορθόδοξη Εκκλησία. Η Εκκλησία είναι ένα εργαστήριο ανθρωπιάς· είναι τόπος και χρόνος όπου ο άνθρωπος μπορεί να βρει τον εαυτό του, συναντώντας τον άλλον· και συναντά τον άλλον, βρίσκοντας με ειλικρίνεια και αυτογνωσία τον εαυτό του. 

Με λόγο νηφάλιο, μεστό νοήματος, προσγειωμένο στην καθημερινότητά μας, και συνάμα εμφορούμενο από λογιοσύνη που δεν αντιμάχεται την απλότητα, ο νέος Μητροπολίτης Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου, κ. Στέφανος, έδωσε σε όλους μας, μαθήματα ζωής! Μαθήματα που πηγάζουν από το περίσσευμα της καρδίας του. Η πατρική του αγάπη δεν μπορεί παρά να αποτελεί πηγή έμπνευσης και παρηγοριάς για τον καθένα μας. Ο Θεός στάθηκε γενναιόδωρος στην πόλη μας. Ας είμαστε ευγνώμονες!




Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.