26 Αυγούστου 2017

Στα «δίχτυα» των χάκερς η παγκόσμια ναυτιλία

Καθώς η τεχνολογία κινεί πλέον τα νήματα κάθε τομέα της παγκόσμιας οικονομίας το ζήτημα της κυβερνοασφάλειας αποκτά κομβική σημασία για κάθε βιομηχανία. Το πιο πρόσφατο «θύμα» των χάκερς είναι η ναυτιλία που αναζητεί ασφαλή ρότα ανάμεσα στις αναδυόμενες ηλεκτρονικές απειλές.

Από το λογισμικό που ελέγχει τους κινητήρες των πλοίων και τα state of the art ηλεκτρονικά συστήματα που καθορίζουν την κατανομή του μεταφερόμενου φορτίου, μέχρι το «ταπεινό» GPS, τους ηλεκτρονικούς χάρτες και τα δορυφορικά συστήματα επικοινωνίας, τα σύγχρονα πλοία είναι εξοπλισμένα με υποδομές που πριν λίγα χρόνια θα συναντούσε κανείς μόνο σε αεροσκάφη και όχι σε ατσάλινα σκαριά που διασχίζουν τους ωκεανούς. Μαζί, όμως, με τη διευκόλυνση και την αποδοτικότερη διαχείριση κόστους, η σύγχρονη τεχνολογία έφερε την ναυτιλία αντιμέτωπη με πρωτόγνωρα ζητήματα ασφαλείας.

Με δεδομένο μάλιστα ότι περίπου το 90% του παγκόσμιου εμπορίου διεξάγεται δια θαλάσσης, το ρίσκο είναι πολύ μεγάλο για να αγνοηθεί. Ειδικά, το σύστημα GPS (Global Positioning System) αποδεικνύεται η αχίλλειος πτέρνα της ναυτιλιακής βιομηχανίας λόγω της σχεδόν απόλυτης εξάρτησης των σύγχρονων πλοίων από αυτό. Έτσι, ενώ τα αεροσκάφη διαθέτουν μια σειρά από δευτερεύοντα συστήματα για να προσδιορίσουν τη θέση τους σε περίπτωση αστοχίας του GPS, τα πλοία δεν έχουν παρόμοια λύση. Αυτό τουλάχιστον έως τώρα, αφού μια σειρά «περίεργων» περιστατικών αναγκάζει ολόκληρη τη ναυτιλιακή βιομηχανία να λάβει τα μέτρα της. 

Πέρυσι, 270 αλιευτικά της Νότιας Κορέας κατέληξαν πίσω στα… λιμάνια τους καθώς το σήμα του GPS είχε χακαριστεί – πιθανότατα από τη Βόρεια Κορέα, η οποία ωστόσο το αρνήθηκε – και έδειχνε τη στεριά για θάλασσα. Ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι η τυφλή εμπιστοσύνη που έδειξαν έμπειροι ναυτικοί στη σύγχρονη τεχνολογία. Αντί να προβληματιστούν από τα φυσικά σημάδια που συναντούσαν στη διάρκεια της καταφανώς λανθασμένης διαδρομής, απλά κοιτούσαν την οθόνη που είχαν μπροστά τους. Σαν έφηβοι που έπαιζαν κάποιο video game.

Τον Ιούνιο του 2017 ακόμα 20 πλοία στη Μαύρη Θάλασσα ενημέρωσαν την Αμερικανική Υπηρεσία Ναυσιπλοΐας ότι τα συστήματα GPS έπαυσαν να λειτουργούν, ενώ ανάλογα περιστατικά είχαν αναφερθεί τόσο το 2014 όσο και το 2015, μάλιστα εντός της επικράτειας των ΗΠΑ.  

Ακόμα χειρότερα, πριν λίγους μήνες ολόκληρη η υποδομή ΙΤ της ναυτιλιακής A.P. Moller-Maersk's IT δέχθηκε κυβερνοεπίθεση, θέτοντας εκτός κάθε δραστηριότητα της εταιρείας. Αν και το κόστος της επίθεσης δεν έγινε γνωστό, με δεδομένο το μέγεθος της εν λόγω εταιρείας εύκολα γίνεται κατανοητό ότι δεν θα ήταν αμελητέο. Ειδικά, μάλιστα σε μια βιομηχανία όπου η εξοικονόμηση κάθε πόρου παίζει κρίσιμο ρόλο για την ευρωστία της. 

Αδύναμο σήμα 

Το βασικό πρόβλημα του GPS είναι το εξαιρετικά αδύναμο σήμα του, καθώς λαμβάνει και στέλνει πληροφορίες σε δορυφόρους που βρίσκονται σε τροχιά γύρω από τη Γη. Και όσο πιο αδύναμο είναι ένα ηλεκτρονικό σήμα, τόσο πιο εύκολο για έναν εισβολέα να παρέμβει σε αυτό.

Το πόσο εύκολο απέδειξε μια σειρά δοκιμών που διεξήγαγε η Βρετανική Υπηρεσία Φάρων. Παρεμβάλλοντας τα ηλεκτρονικά συστήματα πλοίων κοντά στις βρετανικές ακτές, κάποια GPS απλά νεκρώθηκαν, κάποια έδειχναν τα πλοία να πλέουν στη… στεριά ενώ παράλληλα σε ορισμένες περιπτώσεις «έπεσαν» τα συστήματα έκτακτης ανάγκης των πλοίων καθώς και το αυτόματο σύστημα αναγνώρισης, το οποίο εκπέμπει τη θέση ενός πλοίου στα παραπλέοντα σκάφη ώστε να αποφεύγονται τα ατυχήματα σε περιπτώσεις χαμηλής ορατότητας. 

Κόστος για όλους 

Το προφανές συμπέρασμα είναι ότι ένα «τυφλό» πλοίο είναι ένα επικίνδυνο πλοίο. Είναι, όμως, και ένα πλοίο που πιθανότατα χάνει χρήματα. Σε αντίθεση με την εδραιωμένη άποψη ότι η ναυτιλία ούτως ή άλλως είναι μια μηχανή κοπής χρημάτων, στην πραγματικότητα η μεταφορά εμπορευμάτων στη θάλασσα απαιτεί προγραμματισμό και εκτέλεση υψηλής ακριβείας για να καταστεί κερδοφόρος. Ειδικά, μάλιστα τα τελευταία χρόνια καθώς ο κλάδος έχει δει τα κέρδη ανά πλοίο να μειώνονται κατά 70%, σε σύγκριση με την περίοδο πριν 2008-09. Κανένας πλοιοκτήτης δεν είναι διατεθειμένος να «χάσει» έστω και μία ημέρα ταξιδιού, όπως και καμία από τις εταιρείες που μεταφέρουν τα εμπορεύματα τους μέσω θαλάσσιων οδών.

Επίσης ένα μη «ασφαλές» πλοίο είναι ένα πλοίο που δύσκολα θα μπορέσει να ασφαλιστεί. «Οι περισσότερες ασφαλιστικές εταιρείες προβλέπουν εξαίρεση σε περίπτωση κυβερνοεπίθεσης, γεγονός που μετακυλίει το κόστος της όποιας ζημιάς στα συστήματα του πλοίου ή στο φορτίο στους πλοιοκτήτες», υποστηρίζει ο Matthew Montgomery, ανώτερος συνεργάτης της διεθνούς νομικής εταιρείας Holman Fenwick Willan. Αυτό είναι ευρέως γνωστό, και από μόνο του δελεάζει κάθε επίδοξο χάκερ ο οποίος θα μπορούσε να ζητήσει ακόμα και λύτρα, αφού κατά κανόνα τα πλοία μεταφέρουν εμπορεύματα μεγάλης αξίας.

Σύμφωνα με τον Montgomery και η ναυτιλιακή βιομηχανία φέρει ευθύνη για την απροθυμία των ασφαλιστικών εταιρειών, αφού ακόμα δεν έχει καθορίσει με σαφήνεια ποια συστήματα θεωρεί ευάλωτα ενώ επιπλέον δεν έχει προχωρήσει στην υιοθέτηση επαρκών λύσεων ασφαλείας στις ηλεκτρονικές υποδομές των πλοίων.

«Όταν οι ναυτιλιακές εταιρείες συμβαδίσουν με τις καταιγιστικές εξελίξεις που έφερε η τεχνολογία στο ΙΤ τότε θα είναι στην καλύτερη δυνατή θέση για να μεταφέρουν το εναπομείναν ρίσκο στις ασφαλιστικές εταιρείες», συμπληρώνει ο Montgomery. 

Πηγές: CNBC, Bloomberg
Επιμέλεια: Γιάννης Παλιούρης



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.