15 Μαρτίου 2017

Θουκυδίδης, Αριστοτέλης, Νέα Τάξη Πραγμάτων και 21ος αιώνας. Εθνική εσωστροφή και οικουμενικότητα

Γράφει ο Αλέξανδρος Νίκλαν

Σε αντίθεση με όσα θα ήθελαν αρκετοί να πιστεύουν, η πραγματικότητα και τα δεδομένα δείχνουν πώς σε όλο τον δυτικό κόσμο υπάρχει μια σοβαρή τάση εθνικής εσωστροφής απέναντι στην προσπάθεια δεκαετίων υπερ παγκοσμιοποίησης και μιας Νέας Τάξης πραγμάτων.

Να διευκρινήσω εδώ πώς μιλώ για μια Νέα Τάξη πραγμάτων όπως ορίζεται σε βιβλία στρατηγικής και από τις αρχές του Wilson που χρησιμοποιούν οι ΗΠΑ εδώ και δεκαετίες ως οδηγό πολιτικής και δημοκρατίας. Ειδικά από την πρώτη προεδρία F. Roosevelt

Η συμμόρφωση δηλαδή όλων των εθνών κρατών κάτω από ένα διεθνές θεσμό που θα επιλύει όλα τα προβλήματα κάθε έθνους κράτους με ήπια μέσα χωρίς συγκρούσεις. Αν η σύγκρουση ήταν αναπόφευκτη θα γινόταν με επίσημη συγκατάθεση των ισχυροτέρων για την προσαρμογή και συμμόρφωση των υπολοίπων ( με πρώτο δείγμα την πρόταση προς Στάλιν για τον θεσμό των 4 αστυνόμων).

Σε όλα αυτά προστέθηκε η έννοια της Ενωμένης Ευρώπης κάτω από μια κοινή ανθρωπιστική αντιμετώπιση και σύστημα αξιών.

Μόνο που όλα αυτά δείχνουν να αποτυγχάνουν για ένα πολύ απλό λόγο που πρώτοι οι  Richelieu και Bismarck. Ένα σύνολο αιτιών που χρησιμοποίησε και ο Kissinger και έδωσε αυτοκρατορική ισχύ στις ΗΠΑ μέσα σε μόλις δύο δεκαετίες από την έναρξη της θητείας του σαν πολιτικός αξιωματούχος.

Είναι ο νόμος της ισχύος βασισμένος στην σκέψη του Θουκυδίδη. Όσο και αν φαίνεται περίεργο για αρκετούς , ο πλανήτης σήμερα κινείται πάνω σε αυτό το δόγμα που αναφέρει πολύ απλά (σε ελεύθερη μετάφραση) πώς ...

«Ο ισχυρός προχωρά όσο του επιτρέπει η δύναμη του και ο αδύναμος υποχωρεί όσο του επιβάλλει η αδυναμία του»

Βάσει αυτού αλλά και του γνωμικού του Churchill πως τα κράτη έχουν μόνο συμφέροντα, είναι προφανώς εύκολο να δεί κάποιος πώς είναι μάλλον αδύνατον να μιλάμε για μια οικουμενική διακυβέρνηση εις βάρος του διαφοροποιού εθνικού στοιχείου. Ειδικά όταν αυτό σαν ανθρώπινο διαφορετικό στοιχέιο υπάρχει εδώ και χιλιάδες χρόνια ενώ μετράει περίπου 4 αιώνες και από την εποχή που επισημοποιήθηκε με την μορφή κρατών από τις συνθήκες των Βεστφαλιών.

Παράλληλα υπάρχει και μια υποβόσκουσα διαμάχη που βασίζεται πάνω σε πολιτισμικά στοιχεία και έχουν ρίζα σε ιδεολογικό πυρήνα που ανέκαθεν καθορίζει την ιστορία του πλανήτη.

Το θρησκευτικό στοιχείο ανέκαθεν καθόριζε την πορεία συγκρούσεων στον πλανήτη, ειδικά από την παρακμή της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας και μετέπειτα. Οι θρησκευτικοί πολέμοι (ή καλύτερα η γεωθρησκεία ως όπλο της γεωπολιτικής και ασφάλειας) αποτελούσαν πάντα το σημείο αναφοράς. Ειδικά στην Ευρώπη και γενικότερα στην ΕΜΕΑ και Βαλκάνια.

Η διαμάχη του σήμερα βασίζεται σε μια διασπορά του Ισλαμικού στοιχείου που θυμίζει μια νέα επικράτηση του από την εποχή του Μεσαίωνα. Αυτή την φορά βέβαια με ήπιο τρόπο αλλά με τα ίδια σχεδόν αποτελέσματα και τριβές. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που επισημαίνουν πώς ακριβώς αυτές οι διαφορές είναι και κίνητρα/αιτίες για να δημιουργηθεί μια συνολική κίνηση , εναντίον των χωρών του Ισλάμ που δείχνουν (σε αντίθεση με τότε) να μην διαθέτουν ισοδύναμη ισχύ αλλά να έχουν παράδοξες τακτικές με χρήση των αδυναμιών της δύσης και του πολιτισμού της , ως στόχευση από τον δικό τους πολιτισμό που βασίζεται στο Ισλάμ. Μια θρησκεία που ασκεί τόσο Θεική όσο και κοσμική εξουσία.

Είναι αναπόφευκτο μια τέτοια κίνηση εκ μέρους του ανατολικού κόσμου να προκαλέσει όπως αναγράφει και ο Huntigton την οριστική σύγκρουση μεταξύ των δύο στοιχείων πολιτισμού, καθώς η αδράνεια του πιο αδύναμου θα επιφέρει την εφαρμογή του ρητού του Θουκυδίδη όπως περιέγραψα παραπάνω.

Σε μόνη προσπάθεια λοιπόν , οι πολίτες των χωρών της Δύσης , επειδή ακριβώς δεν βλέπουν τις αντιδράσεις και τις πολιτικές από τις ηγετικές δυνάμεις των κρατών τους, στρέφονται μαζικά και με πολύ γρήγορο ρυθμό σε εθνικά στοιχεία των εθνών τους , σηκώνοντας σε όλη την Ευρώπη αλλά και στις ΗΠΑ, εθνικά λάβαρα σε κάθε σημείο.

Δεν θα αναφέρω καν την Ρωσία, καθώς η Ρωσία από το 1999 και μετά έχει ήδη στραφεί στον πυλώνα της παράδοσης, θρησκείας και εθνικής υπέρβασης. Είναι ένα σημείο αναφοράς για αυτή την χώρα που αντιμετωπίζει αρκετά προβλήματα συνοχής και χρειάζεται ένα σύνολο αξιών που δεν θα αμφισβητούνται.

Το ερώτημα λοιπόν εδώ είναι το εξής... μπορεί αυτή η εθνική εσωστροφή να δημιουργήσει στρόβιλους και δίνες που θα τραβήξουν και πάλι την Δύση μέσα σε μια εικόνα προπολεμική που θα σημάνει ακόμα και ένα μεγαλύτερο παγκόσμιο πόλεμο με θρησκευτικό χαρακτήρα; Είναι δηλαδή ένα δηλητήριο ή μια εθνική ανάταση και ανανέωση;

Η απάντηση δεν είναι τόσο εύκολη, ειδικά αν κάποιος διαβάσει ιστορία και διαπιστώσει πώς η απομόνωση σε εθνικό επίπεδο με δογματικό φανατισμό δεν έχει φέρει πάντα τα καλύτερα αποτελέσματα οδηγώντας και σε παγκόσμιους πολέμους.

Από την άλλη , ούτε και η προσπάθεια της "βαβελ-οποίησης" (sic ) του πλανήτη κάτω από μια παγκόσμια ηγεσία με θεσμούς και συλλεκτικές εξουσίες μπόρεσε να σταθεί. Λογικό και αυτό αφού μιλάμε για έθνη με χιλιάδες χρόνια ιστορίας και διαφορές πάσης φύσεως.

Προσθετικά όλων αυτών υπάρχει πάντα και το θέλγητρο της απόλυτης δύναμης έναντι των άλλων και το ερώτημα του ποιός θα κινεί τα νήματα. Ας μην ξεχνάμε πώς κανένα έθνος δεν έπεισε για τις αγαθές προθέσεις του να οδηγήσει τον κόσμο με ειρήνη και τάξη. Πέρσες, Έλληνες, Ρωμαίοι, Βυζαντινοί, Τούρκοι, Άραβες, Βρετανοί, Γερμανοί, Σοβιετικοί, Αμερικανοί... όλοι μιλούσαν με λόγια θερμά για παγκόσμια ειρήνη... αλλά προφανώς με εφαρμογή του δόγματος Θουκυδίδη. Ειρήνη της βίας έναντι όσων δεν θα αποδεχόντουσαν την ηγεσία των ισχυρών.

Διαβάζοντας ακόμα και σήμερα αρκετούς διπλωμάτες και πολιτικούς διαπιστώνεις αυτή την αγκύλωση της μονοδιάστατης αντιμετώπισης των πολιτικών καταστάσεων στον πλανήτη.

Μια Ν.Τ.Π ή μια καθαρά εθνική και απομονωμένη στάση έναντι όλων;

Στον πλανήτη του 21ου αιώνα δεν μπορεί να γίνει ούτε το ένα ούτε το άλλο. Οι οικουμενικές αρχές δεν μπορούν να εκφραστούν με το απόλυτο της οικονομίας ή τις εσωτερικές απόψεις ενός ισχυρού έθνους επί των άλλων. Ούτε φυσικά θα ήταν φρόνιμο να κυριαρχήσει και πάλι το απόλυτο real politik σαν πολιτική μέθοδος διότι μαθηματικά θα οδηγήσει στο άλλο σκεπτικό του Θουκυδίδη και αφορά την παγίδα ισχύος και πώς αυτή οδηγεί σε απόλυτη σύγκρουση.

Ο πλανήτης αυτή την στιγμή βρίσκεται σε μια μεταβατική φάση που φαίνεται να δημιουργείται απο΄ανισότητες αλλά και ψευδαισθήσεις για ισότητες και ομοιότητες.

Αυτό δεν υπήρξε, ούτε θα υπάρξει ποτέ. Δεν μπορεί να υπάρξει ομαλότητα χωρίς να αναγνωριστεί η διαφορετικότητα αλλά και η θέση ισχύος και ικανότητας του κάθε κράτους. Παράλληλα δεν μπορεί να υπάρξει και συνέχεια ύπαρξης στα κράτη αν δεν υπάρξει αμοιβαίος σεβασμός σε ένα σύστημα που θα μπορεί να δίνει λύσεις αλλά αυτές να είναι διαμορφωμένες προς τα συμφέροντα εκείνω που αφορούν άμεσα και οχι εκείνων που θα τις επιβάλλουν.

Και κάπου εκεί ξεκινάει το πρόβλημα καθώς κανένα κράτος και καμία δύναμη δεν θα συμμετέχει στην λύση προβλήματος μεταξύ τρίτων χωρίς άμεσο κέρδος/συμφέρον. Το βιωνουμε ήδη σε Συρία, Ιράκ, Λιβύη... ακόμα και στο Αιγαίο.

Προσωπική πρόβλεψη;... θεωρώ πώς είναι θέμα χρόνου να υπάρξει σύγκρουση και μάλιστα σε παγκόσμιο επίπεδο, αν δεν διαπιστωθεί πώς η αναγνώριση της διαφορετικότητας είναι η αρχή της συνεργασίας  και της ικανοποίησης συνθηκών ομαλότητας. Παράλληλα αν αυτό το ιδεατό σενάριο γίνει πραγματικότητα, τότε και μόνο τότε θα πρέπει θεσμοί και συλλογικά όργανα να λειτουργήσουν προστατευτικά έναντι κάθε κακόβουλου και επίδοξου τυρράνου που θα θελήσει να επαναφέρει την "Αρχή του Ενός" στην εξουσία.

Συνοπτικά και χωρίς επίλογο μιας και ζούμε την κάθε μέρα των πράξεων...

1. Η ΕΕ χρειάζεται να αναγνωρίσει διαφορετικότητα και να προσαρμόσει πολιτικές αντίστοιχα πρωτίστως για τα κράτη μέλη της  και μετά για τον υπόλοιπο κόσμο. Αν αποτύχει να το εφαρμόσει, τότε είναι θέμα χρόνου η διάλυση της.

2. Οι ΗΠΑ πρέπει να αντιληφθούν πώς η Ευρώπη είναι και αυτή διαφορετική και δεν ασπάζεται το σύνταγμα της ανεξαρτησίας καθώς έιναι η ίδια δύναμη που υποχρέωσε τις ίδιες να κάνουν πόλεμο για την ανεξαρτησία της. Δεν έχει αλλάξει κάτι από τότε.

3. Η Ρωσία για να λειτουργήσει ισότιμα πρέπει να σταματήσει να συμπεριφέρεται και σαν παρίας. Με τσαμπουκά και με χειραγώγηση όπως επέβαλε η Σχολή των Τσάρων μαθηματικά θα την οδηγήσει σε προβλήματα, ειδικά μόλις αποχωρήσει ο Putin όπως έγινε και στην περίπτωση της Γερμανίας με τον Bismarck.

4. H Κίνα για να μπεί στο σύστημα της Δύσης πρέπει να μάθει να μετέχει και οχι απλά να κερδίζει από συνεργασίες. Πρέπει να δημιουργήσει σχέσεις με τα έθνη κράτη που θα ενισχυθεί από αμφίδρομο σεβασμό.

5. Το Ισλάμ. Το πρόβλημα εδώ είναι η άμεση σύνδεση του με την κοσμική εξουσία και ο τρόπος που έχει αφομειωθεί από τις τοπικές κοινωνίες ως μέρος της καθημερινότητας και της πολιτικής ζωής. Δεν νομίζω οτι υπάρχει περιθώριο αλλαγής σε σύντομο χρονικό διάστημα και κάθε ελπίδα για το αντίθετο προδίδει αφέλεια. Έχουμε ιστορικά μαθήματα που έδειξαν τον μεσαίωνα τι γίνεται όταν ο φανατισμός και ο δογματισμός μπερδεύονται με την κοσμική εξουσία. Προς το παρόν νομίζω οτι το καλύτερο που μπορεί να γίνει είναι , τουλάχιστον για τους εισερχόμενους στην Δύση να αποδεχτούν το δικό μας πιστεύω που αναφέρει "τα του Καίσαρι τω Καίσαρι" υπακούοντας στους κοσμικούς νόμους όσον αφορά το κράτος και εκείνους της πίστης τους για το άτομο τους , στο όριο που να μην παραβιάζει κοσμικό νόμο έναντι άλλων.

6. Θεσμοί και ΝΤΠ... μια κουβέντα μόνο.. ο πλανήτης δεν είναι έτοιμος για κάτι τέτοιο. Όποια προσπάθεια γίνεται για να επιβληθεί με οικονομικά και πολιτικά μέσα , μόνο το αντίθετο αποτέλεσμα θα φέρει. Μια επιτάχυνση της όξυνσης εσωστροφής σε απόμονωση εθνική. Το καρότο και μαστίγιο δεν έχει εφαρμογή πλέον εδώ. Πρέπει να αλλάξουν πολλά βασικά πράγματα πρώτα όπως η ορθή αντιμετώπιση της διαφορετικότητας των εθνων κρατών με σεβασμό. Όσο αυτό δεν γίνεται τόσο το πρόβλημα θα μεγαλώνει.

Ολοκληρώνοντας την σκέψη μου, θα αναφέρω πώς είναι πραγματικά άξιο απορίας πώς σε αυτό τον κόσμο , η Ελληνική σκέψη του Θουκυδίδη και του Αριστοτέλη κυριαρχεί στις εκβάσεις και στις αποφάσεις των εθνών κρατών. Ακόμα μεγαλύτερο όμως ενδιαφέρον θα είχε να δούμε αν θα μπορούσε όντως να υπάρξει μια μορφής Ν.Τ.Π και τι θα μπορούσαν να πούν οι προγόνοι μας επί αυτού... πόσο μάλλον αν δεν θα ήταν της μορφής PAX ROMANA αλλά μιας συμβατικής και συλλεκτικής προσπάθειας.

Στην είσοδο του 21ου αιώνα, νομίζω οτι έχουμε ήδη ένα πολιτικό δίλημα που μπορεί να δημιουργήσει μια ανατολή ή να ολοκληρώσει με έντονα χρώματα και πυροτεχνήματα μια δύση.

Αλέξανδρος Νίκλαν
Σύμβουλος Θεμάτων Ασφαλείας 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.