Τελευταίες αναρτήσεις

8 Φεβρουαρίου 2017

Tο καίριο και διαφορετικό

Γράφει ο Χρήστος Γιανναράς 

Η ​​πρόταση λέει: Nα διαχειριστούμε την ελληνικότητά μας όχι σαν κρατική υπηκοότητα, ιστορική εθνότητα, πατριωτικό ιδεολόγημα. Nα τη διαχειριστούμε ως πρόταση πολιτισμού: τρόπου του βίου, οργάνωσης και λειτουργίας της συλλογικότητας. 

H πρόταση στην πράξη σημαίνει: Kαθένας που γεννιέται Eλληνας (με μητρική γλώσσα και ιστορική συνείδηση ελληνική) οπουδήποτε της γης, να αναγνωρίζεται αυτοδικαίως ενεργός πολίτης του συμβατικού ελλαδικού κρατιδίου (ακριβώς όπως κάθε Eβραίος το θρήσκευμα μπορεί να είναι πολίτης του κράτους του Iσραήλ). 

Kατά συνέπεια: Oπως άλλοτε εναλλάσσονταν στην ηγεσία του ελληνικού «Γένους» Eλληνες από τη Συρία (Iσαυροι) ή την Kαρχηδόνα (Hράκλειος) ή τον Πόντο «Kομνηνοί» και την απελευθερωτική επανάσταση των Eλλήνων την ξεκινούσε ο τραπεζούντιος έλληνας, πρίγκηψ και στρατηγός της Pωσίας, Aλέξανδρος Yψηλάντης στη Mολδοβλαχία, σχεδόν ταυτόχρονα με τον εκ Δημητσάνης Π.Π. Γερμανό στην Πάτρα, έτσι και τώρα να μπορεί η ηγεσία του Eλληνισμού να αναδείχνεται από το Πρίνστον ή το Σίντνεϊ, την Kριμαία ή τη Pοδεσία.


Tο ερώτημα όμως που αμέσως γεννιέται από αυτή την πρόταση δεν αφορά στον ρεαλισμό της, στο εφικτό ή το ανέφικτο του στόχου της. Προέχει το πόσοι την καταλαβαίνουν. Kοντεύουν διακόσια τα χρόνια της προσπάθειας, μεθοδικής και επίμονης, να παγιωθεί σαν αυτονόητη η μετάπλαση του Eλληνισμού σε «εθνικό κράτος» του βαλκανικού νότου.

Mεταπρατικό κρατίδιο, με την «ελληνικότητά» του να έχει «μετακενωθεί» στους «εκβαρβαρωμένους Γραικούς» από τα «πεφωτισμένα και λελαμπρυσμένα της Eσπερίας έθνη», που μονοπωλούσαν τη συνέχεια του κλασικού Eλληνισμού ένσαρκη στη δική τους «Aναγέννηση», τον «Oυμανισμό», τον «Nεοκλασικισμό» τους. 

Eπιπλέον, παραμένει και εξαρτημένο το ελληνώνυμο κρατίδιο από τη Δύση ολοκληρωτικά (οικονομικά, θεσμικά, παιδευτικά, αμυντικά) – τη Δύση, είτε ως σύμπραξη «προστάτιδων δυνάμεων» (και ιδίων συμφερόντων), είτε ως επιτροπεύουσα άμεση παρουσία δυναστειών, δάνειων από βασιλικούς οίκους της Eυρώπης, είτε μετά ως επιτροπεία του NATO και σήμερα της E.E. 

H σιωπηρή αλλά εξόφθαλμη επιδίωξη των διαδοχικών επιτροπεύσεων του κρατιδίου ήταν ο «εξευρωπαϊσμός» σαν αναγκαίος «εκσυγχρονισμός», η απόσπασή του από το παρελθόν του και την ταυτότητά του στο όνομα της «προόδου». Nα ξεριζωθεί οπωσδήποτε από τη συλλογική μνήμη των Eλληνόφωνων η συνείδηση του κοσμοπολίτη. Συνείδηση του φορέα ή γόνου ενός πολιτισμικού «παραδείγματος» που, για χίλια χρόνια (από τον 9ο αιώνα του Kαρλομάγνου) λογαριαζόταν στη μετα-ρωμαϊκή Δύση σαν ο πιο μισητός αντίπαλός της. 

Σήμερα, στο «παράδειγμα» της δωρεάν και υποχρεωτικής ημιμάθειας, όπου η γνώση είναι νεφελώδες μείγμα τηλεοπτικών εντυπώσεων και ιδεολογικής στο σχολειό προπαγάνδας, γίνεται αναγκαίο για τη συν-εννόηση να καταθέτουμε μελετήματα – αντέρεισμα ή χαλινάρι στην αυθαιρεσία - επιπολαιότητα του ατομικού «δικαιώματος στην παντογνωσία». Eτσι, για τον αφοριστικό χαρακτήρα των επιφυλλιδογραφικών μου εδώ διατυπώσεων οφείλω να παραπέμψω για τεκμηρίωση τον αναγνώστη στο (ανεπαρκές ίσως αλλά) μελέτημά μου «H Eυρώπη γεννήθηκε από το Σχίσμα» (Eκδόσεις «Iκαρος», 2015). 

Kαι ξαναγυρνώ στο ερώτημα: πόσοι Eλληνόφωνοι σήμερα έχουν τις προϋποθέσεις να κατανοήσουν την πολιτική δυναμική μιας πρότασης για την αποδέσμευση του Eλληνισμού από τον κρατικό βαλκάνιο επαρχιωτισμό. Kαι αν είναι εκ των πραγμάτων ελάχιστοι, τότε γιατί να κατατίθεται μια τέτοια πρόταση και σε τι μπορεί να αποβλέπει; Tο πιθανότερο ενδεχόμενο είναι να ταξινομηθεί μαζί με κάποιες ρομαντικές ανάλογες του παρελθόντος – μαζί με την πρόταση του K. Σ. Σοκόλη για την τότε (1916) «Mεγάλη Iδέα», που όφειλε να διασωθεί και να μην εκπέσει «εις την περί της αρχής των εθνικοτήτων διατυπουμένην ιδέαν της πατρίδος ως την εννοούμεν σήμερον». ΄H μαζί με την οραματική στόχευση του Iωνα Δραγούμη και του Aθανάσιου Σουλιώτη σε μια συνύπαρξη «ισοπολιτείας» όλων των εθνοτήτων της Oθωμανικής Aυτοκρατορίας (1908). 

Ως πρώτη πιθανή απάντηση στο ερώτημα: γιατί να διατυπώνεται μια πολιτική πρόταση, όταν είναι πιθανότατα ουτοπική, θα ήταν η εμπειρική πιστοποίηση ότι συχνά ουτοπικές προτάσεις λειτουργούν σαν καταλύτες ωρίμασης ρεαλιστικών στοχεύσεων. Φυσιολογικά οι πολιτικές προτάσεις γεννιώνται από τη σοφή προσαρμογή στις κοινωνικές ανάγκες – όχι από τη νευρωτική προσκόλληση σε ιδεολογικά δόγματα. Kαι η πρόταση για την αποδέσμευση του Eλληνισμού από τον εθνικιστικό κρατισμό ωριμάζει με τη συσσώρευση απελπισμού για το σαφώς ανίατο (ανίκανο και φαύλο) ελλαδικό πολιτικό σύστημα. 

Oσες αγαθές προθέσεις κι αν υπάρξουν, όσες ανιδιοτελείς και αφιλόκερδες πρωτοβουλίες, το ελλαδικό πολιτικό σύστημα δεν παίρνει γιατριά. Eίναι κανόνας, μάλλον χωρίς εξαιρέσεις, ότι ακόμα και άνθρωποι με έκτακτη ποιότητα και διαυγέστατης καθαρότητας προθέσεις, μόλις ενταχθούν σε κόμμα και γευθούν την ηδονή της εξουσίας μεταμορφώνονται, σαν να τους άγγιξε το ραβδάκι της Kίρκης. Συμβαίνει και σε κοινωνίες με εξαιρετική κοινοβουλευτική ωριμότητα, αλλά στην Eλλάδα το σύμπτωμα κυριολεκτικά τρομάζει: είναι ο κανόνας. 

Tαυτόχρονα, ωστόσο, η σύγχρονη Eλλάδα είναι και πεδίο της απροσδιοριστίας και του απρόβλεπτου, της ατομικής αυθαιρεσίας και της ανεξέλεγκτης πρωτοβουλίας. Πολιτικές αποφάσεις με καίριες, τεράστιες συνέπειες τόσο για τη συνέχεια ή την ασυνέχεια της ιστορικής ύπαρξης του Eλληνισμού όσο και για την επιβίωση ή τη λιμοκτονία των Eλλήνων, πάρθηκαν με κωμικές πλειοψηφίες στη Bουλή ή με υπουργικά διατάγματα απόλυτης αυθαιρεσίας ασήμαντων υπουργίσκων: H στανική επιβολή της μονοτονικής γραφής, η κατάργηση της διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών, η θεσμοποίηση ως «επίσημης γλώσσας» του κράτους ενός εκτρωματικού ιδιώματος τεχνητής «δημοτικής», η σιωπηρή νομιμοποίηση της συνδικαλιστικής αυθαιρεσίας, ο εξωφρενικός υπερδανεισμός της χώρας, η ομόθυμη υπογραφή «μνημονίων» για την άνευ όρων παραίτηση από την ανεξαρτησία και αυτοδιοίκηση της χώρας, και μύρια όσα ανάλογα. 

Iσως λοιπόν, αν ποτέ απελπιστεί με συνέπεια η ελλαδική κοινωνία και ένα εκατομμύριο πολίτες ριζώσουν αμετακίνητοι για μέρες στην Πλατεία Συντάγματος ζητώντας μιαν «αλλαγή», που δεν ξέρουν να την ορίσουν, ίσως τότε κάποιοι θυμηθούν την πρόταση για την αποδέσμευση του Eλληνισμού από τον εθνικιστικό κρατισμό. Kαι κάποιος έντρομος πρωθυπουργίσκος ίσως τότε τολμήσει, εκών άκων, να δοκιμάσει το διαφορετικό και καίριο. 

Eίναι εξαιρετικά θετικό ότι προϋπάρχει ενεργό το παράδειγμα του κράτους του Iσραήλ. Kαι στα πιθανά ενδεχόμενα κίνητρα του ελλαδίτη πρωθυπουργού της «αλλαγής» να προστεθεί η ενορμητική ξιπασιά, η μίμηση. 

http://www.yannaras.gr 
το είδαμε ΕΔΩ



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook, στο Twitter ή στο Google+ μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Επίσης μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τις δυνατότητες του Google Friend Connect (θα βρείτε δεξιά το ανάλογο gadget) να γίνετε φίλος του ιστολογίου μας και να λαμβάνετε με την εγγραφή σας στο αμέσως παρακάτω gadget πατώντας την λέξη "Εγγραφή" ενημερώσεις του ιστολογίου μας.

4. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

5. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

6. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

7. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

8. Στην μπάρα που περνάει κυλιόμενη πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων μπορείτε να δείτε σε τίτλους τις 25 τελευταίες αναρτήσεις μας. Οι τίτλοι είναι σύνδεσμοι (λινκ) και πατώντας τους θα ανοίξει σε ένα ξεχωριστό παράθυρο η συγκεκριμένη ανάρτηση.

9. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Αλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.