Τελευταίες αναρτήσεις

2 Φεβρουαρίου 2017

Μετρό Θεσσαλονίκης: Παρουσίαση του ΚΑΣ σχετικά με τις αρχαιότητες του σταθμού Βενιζέλου.

Με την παρουσίαση της απόφασης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) σχετικά με τις αρχαιότητες του σταθμού Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης, ξεκίνησε την Δευτέρα 30 Ιανουαρίου, η 2η τακτική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης. 
 
Την πλήρη ικανοποίησή του εξέφρασε ο δήμαρχος, Γιάννης Μπουτάρης, για την ομόφωνη έγκριση από το ΚΑΣ, την Τρίτη 24 Ιανουαρίου, της πρότασης που εκπονήθηκε από την Αττικό Μετρό ΑΕ, ως αποτέλεσμα των εργασιών της Ομάδας Εργασίας, που συστάθηκε στο πλαίσιο του Μνημονίου Συναντίληψης, μεταξύ των υπουργείων Πολιτισμού και Υποδομών, της Αττικό Μετρό ΑΕ και του δήμου Θεσσαλονίκης.
 
Η έγκριση του ΚΑΣ προβλέπει τον ανασχεδιασμό του σταθμού Βενιζέλου κατά τρόπο ώστε να μην χρειαστεί η απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων, αλλά να παραμείνουν κατά χώραν (in situ) στη διάρκεια της κατασκευής του σταθμού, ως συνέχεια της πρότασης που είχε εισηγηθεί ο δήμος Θεσσαλονίκης και εγκρίθηκε με την υπουργική απόφαση Μπαλτά.
 
Ο δήμαρχος συνεχάρη την ομάδα εργασίας που, όπως ανέφερε, εργάστηκε υπό δύσκολες συνθήκες και κατάφερε να αποκαταστήσει κλίμα εμπιστοσύνης μεταξύ των φορέων και να αναπτύξει τη συνεργασία με κοινό σκοπό την εξεύρεση τεχνικής λύσης, που επιτρέπει την κατασκευή του σταθμού χωρίς την προηγούμενη απόσπαση των αρχαιοτήτων.
 
«Αισθάνομαι ότι η στάση και ο αγώνας του δήμου Θεσσαλονίκης δικαιώθηκαν τελικά, διότι αποδείχτηκε ότι είναι εφικτή η κατασκευή του Σταθμού χωρίς την προηγούμενη απόσπαση των αρχαιοτήτων», σημείωσε ο δήμαρχος, Γιάννης Μπουτάρης. «Ο πολιτισμός είναι ένα περιουσιακό στοιχείο, άυλο, αλλά εξαιρετικό ως προς την αξία του.
 
Δεν αποτιμάται ούτε σε κυβικά μπετόν, ούτε σε χρήματα, αλλά με τον τρόπο που τον διαχειριζόμαστε. Είναι εξαιρετικός και για τουριστικούς λόγους, αλλά κυρίως για να μάθουν οι συμπολίτες την ιστορία μας» τόνισε και σημείωσε αναφορικά με τη σπουδαιότητα των ευρημάτων:
 
«Το ‘’τετράπυλο’’ δεν είναι μόνο ένας δρόμος, ήταν κάτι αντίστοιχο με την Καμάρα στην πλήρη αρχική μορφή του και, όπως περιγράφουν οι αρχαιολόγοι και βλέπουμε όλοι, είναι ο πολεοδομικός ιστός της πόλης, η διαχρονική απεικόνιση της πόλης και ως Διοίκηση είμαστε περήφανοι που θα παραδώσουμε στην πόλη ένα μνημείο πολιτισμού, που θα κάνει τους Θεσσαλονικείς να σέβονται περισσότερο την ιστορία μας».
 
Ο Δήμαρχος ευχαρίστησε ιδιαίτερα τη γενική γραμματέα του υπουργείου Πολιτισμού, Μαρία Βλαζάκη, την πρώην διευθύντρια της 9ης Εφορείας Αρχαιοτήτων Δέσποινα Μακροπούλου, τον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων και τις κυρίες Δέσποινα Κουτσούμπα και Όλγα Σακαλή, τα στελέχη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης, ενώ κατέληξε υπογραμμίζοντας εκ νέου το όραμα της διοίκησης του δήμου, πέραν της αρχαιολογικής πλάζα που θα αναπτυχθεί πέριξ του σταθμού Βενιζέλου, για τη δημιουργία ενός διαχρονικού περιπάτου της πόλης, που θα ξεκινά από τον σταθμό της Βενιζέλου και θα διέρχεται την πλατεία Διοικητηρίου, τον Άγιο Δημήτριο, την Αχειροποίητο, τη Ρωμαϊκή Αγορά, το Καπάνι, την πλατεία Αριστοτέλους και την Παναγία Χαλκέων.
 
Στη συνέχεια τον λόγο πήρε ο δημοτικός σύμβουλος, Ανδρέας Κουράκης, ως μέλος της ομάδας εργασίας, διευκρινίζοντας πως η ομάδα κλήθηκε να δώσει λύση σε ένα πρόβλημα που έμοιαζε άλυτο, με την προηγούμενη διοίκηση της Αττικό Μετρό να ισχυρίζεται ότι είναι αδύνατο να κατασκευαστεί ο σταθμός Βενιζέλου χωρίς την ολική απόσπαση των αρχαιολογικών ευρημάτων.
 
«Το πρώτο που κάναμε σαν ομάδα ήταν να δούμε αν μπορούμε να δώσουμε σε σύντομο χρονικό διάστημα μια λύση για την παράκαμψη των αρχαιοτήτων, που να μην ακολουθεί τις προηγούμενες προσεγγίσεις, έξω δηλαδή από το περίγραμμα του σταθμού» τόνισε ο κ. Κουράκης. Σημείωσε επίσης, ότι η απάντηση σε όσους αναρωτιούνται, γιατί το ΚΑΣ αποφάσισε ομόφωνα αυτή τη φορά την κατά χώρα διατήρηση των αρχαιοτήτων, είναι ότι, όπως ειπώθηκε στη συνεδρίαση της περασμένης Τρίτης, η όποια απόφαση του ΚΑΣ εξαρτάται άμεσα από τις εισηγήσεις της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. Η νέα διοίκηση της εταιρείας έδωσε διαφορετικές κατευθύνσεις και οδήγησε τελικά στη συγκεκριμένη απόφαση.
 
«Χρειάζεται τόλμη, θάρρος, αυτογνωσία και έλλειψη κόμπλεξ για να αναγνωρίσει κάποιος ότι μια λύση είναι καλύτερη από αυτήν που προωθούσε μέχρι τώρα. Αυτή είναι μια εξαιρετική πρόταση που ικανοποιεί τους πάντες και φυσικά θα πρέπει να συνυπολογίσουμε και χρόνο και κόστος. Όμως, δεν είναι αλήθεια ότι το μετρό καθυστέρησε εξαιτίας εμπλοκής στο σταθμό της Βενιζέλου. Θυμίζω ότι  σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό, το έργο θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί το 2012 και πήρε παράταση έως το 2014, οπότε και αποχώρησε η κατασκευάστρια εταιρεία. Το ζήτημα των Αρχαιοτήτων ήρθε στο προσκήνιο το 2013» επισήμανε ο κ. Κουράκης.
 
Τα βασικά σημεία της Τεχνικής Έκθεσης που συνέταξε τον Δεκέμβριο του 2016 η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ και κατατέθηκε ως πρόταση προς έγκριση στο ΚΑΣ που συνεδρίασε και την ενέκρινε ομόφωνα την περασμένη Τρίτη, προβλέπουν, μεταξύ άλλων:
• Ο σταθμός Βενιζέλου χωροθετείται στη συμβολή των οδών Εγνατία και Βενιζέλου, στο κέντρο της πόλης, και αναμένεται να έχει από τις υψηλότερες επιβατικές κινήσεις στο Μετρό Θεσσαλονίκης
• Για την κατασκευή του σταθμού εκτελέστηκε αρχαιολογική ανασκαφή, η οποία έφτασε σε βάθος περίπου 7μ. και έχει σταματήσει στις 24.12.2012, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί σε όλο το βάθος του αρχαιολογικού στρώματος
• Με το νέο σχεδιασμό, ο σταθμός κατασκευάζεται με υπόγεια εκσκαφή σε δυο επίπεδα
• Η βόρεια είσοδος συνδέεται με τη νότια, από την οποία γίνεται η πρόσβαση στα χαμηλότερα επίπεδα, μέσω πεζογέφυρας που κατασκευάζεται στο δυτικό τμήμα του σταθμού κάτω από την Εγνατία και πάνω από τον αρχαιολογικό χώρο
• Οι αρχαιότητες που έχουν ήδη αποκαλυφθεί εντός του περιγράμματος του κατασκευασμένου περιμετρικού κελύφους του σταθμού εκτείνονται σε επιφάνεια 1.513 m2 περίπου
• Ιδιαίτερη μέριμνα έχει δοθεί στον βέλτιστο, κατά το δυνατόν, συνδυασμό του σταθμού με τον αρχαιολογικό χώρο και την ένταξή του στην καθημερινότητα των επιβατών, χωρίς να αλλοιώνεται
• Μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής ο αρχαιολογικός χώρος εντός του σταθμού θα καταλαμβάνει επιφάνεια 1.377 m2, που αντιστοιχεί στο 91% του υφιστάμενου, καθώς και πρόσθετες επιφάνειες αρχαιοτήτων στην βόρεια και νότια είσοδο εμβαδού 423 m2. Η συνολική επιφάνεια των αρχαιοτήτων θα φτάνει τα 1.800 m2 περίπου
• Για τη βέλτιστη ανάδειξη των αρχαιοτήτων μέσα στο σταθμό, θα διαμορφωθούν στην πλάκα της οροφής τέσσερεις φεγγίτες, διαστάσεων 1,50x0,7μ. περίπου, κάτω από το βόρειο πεζοδρόμιο της οδού Εγνατίας, μέσω των οποίων κατά την ημέρα θα υπάρχει φυσικός φωτισμός, ενώ τη νύχτα οι φωτισμένες αρχαιότητες θα είναι ορατές από το πεζοδρόμιο.
 
Η συγκεκριμένη πρόταση συνδυάζει σταθμό Μετρό με ενσωματωμένο στη λειτουργία του σημαντικό αρχαιολογικό χώρο, που καθιστά το Μετρό της Θεσσαλονίκης μοναδικό διεθνώς. Για την οριστικοποίησή της απαιτούνται οι εγκρίσεις από το Υπουργείο Πολιτισμού και η εκπόνηση των απαραίτητων μελετών, με τις οποίες θα οριστικοποιηθούν οι ακριβείς διαστάσεις των χώρων, των δομικών στοιχείων και των Η/Μ εγκαταστάσεων, το κόστος και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.
 
Με τα υφιστάμενα στοιχεία, ο χρόνος κατασκευής εκτιμάται στα τέσσερα έτη. Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της Αττικό Μετρό, το έργο θα τεθεί σε λειτουργία το 2020 και ο σταθμός Βενιζέλου το 2021.
 
«Αντίπαλός μας είναι ο χρόνος» κατέληξε ο Ανδρέας Κουράκης και κάλεσε τους φορείς που προχώρησαν σε προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας για ακύρωση της απόφασης του ΚΑΣ, να τις αποσύρουν, καθώς μπορεί να οδηγήσουν σε εμπλοκές και καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του έργου.
 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook, στο Twitter ή στο Google+ μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Επίσης μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τις δυνατότητες του Google Friend Connect (θα βρείτε δεξιά το ανάλογο gadget) να γίνετε φίλος του ιστολογίου μας και να λαμβάνετε με την εγγραφή σας στο αμέσως παρακάτω gadget πατώντας την λέξη "Εγγραφή" ενημερώσεις του ιστολογίου μας.

4. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

5. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

6. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

7. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

8. Στην μπάρα που περνάει κυλιόμενη πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων μπορείτε να δείτε σε τίτλους τις 25 τελευταίες αναρτήσεις μας. Οι τίτλοι είναι σύνδεσμοι (λινκ) και πατώντας τους θα ανοίξει σε ένα ξεχωριστό παράθυρο η συγκεκριμένη ανάρτηση.

9. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Αλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.