Τελευταίες αναρτήσεις

10 Ιανουαρίου 2017

Ο «Επιτάφιος» κόπηκε, το Ισλάμ και οι λαοί των Σλάβων ήρθαν

Το υπουργείο Παιδείας καταργεί την ιστορική συνέχεια. Ποιοι πολεμούν τη σημασία του εκπολιτιστικού έργου του Μεγάλου Αλεξάνδρου; Τι λένε οι φιλόλογοι για την υποβάθμιση 

Από την Εύη Πανταζοπούλου 

Με πρόσχημα τον εξορθολογισμό των προγραμμάτων σπουδών και αποκλειστικό στόχο την εξοικονόμηση προσωπικού τα τελευταία χρόνια το υπουργείο Παιδείας έχει καταφέρει να «εξαφανίσει» σημαντικά κεφάλαια από τα μαθήματα που διδάσκονται σε γυμνάσιο και λύκειο. Επί υπουργίας Νίκου Φίλη στο στόχαστρο βρέθηκαν κυρίως τα φιλολογικά μαθήματα, και συγκεκριμένα η Ιστορία, τα Αρχαία και τα Νέα Ελληνικά. Ωστόσο, οι... περικοπές έχουν αγγίξει την πλειονότητα των μαθημάτων. Πρόσφατο παράδειγμα είναι το πλήγμα που δέχθηκε το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών στη γ’ λυκείου με την κατάργηση της διδασκαλίας του «Επιταφίου» του Περικλή. Το ζήτημα ανέδειξε ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων με κείμενό του, το οποίο υπέγραψαν 70 εκπαιδευτικοί και καθηγητές πανεπιστημίου. 

Στην ανακοίνωση τονιζόταν χαρακτηριστικά: «Την ώρα που υπογραμμίζεται η αναγκαιότητα της καλλιέργειας της ιδέας της Δημοκρατίας στις συνειδήσεις των νέων, κρίνεται σκόπιμη η κατάργηση της διδασκαλίας του “Επιταφίου” του Περικλή. Δηλαδή, το μάθημα για την αξία της Δημοκρατίας εξοβελίζεται οριστικά από τα σχολεία της χώρας μας, την ίδια ώρα που τα υποκριτικά δάκρυα για την αδιαφορία της νεολαίας προς τα κοινά και τους θεσμούς αφθονούν». 

Ο σύλλογος εξέφραζε παράλληλα τον προβληματισμό του για τους σκοπούς που εξυπηρετεί γενικότερα η υποβάθμιση των ανθρωπιστικών σπουδών: «Ενώ από παντού επισημαίνεται η επιθυμία δημιουργίας ενός εκπαιδευτικού συστήματος που θα αναδεικνύει τις δεξιότητες κάθε μαθητή και θα δημιουργεί άρτιες προσωπικότητες, γινόμαστε μάρτυρες ενός οξύμωρου σχήματος. Οι ανθρωπιστικές σπουδές, πάνω στις οποίες οφείλει να βασίζεται το φιλόδοξο αυτό εγχείρημα, παραγκωνίζονται από το δημόσιο σχολείο». 

Εξορθολογισμός 

Προ μηνών ο πρώην υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε «περικοπές» και στα μαθήματα της Ιστορίας και των Αρχαίων Ελληνικών λυκείου, στο πλαίσιο του εξορθολογισμού των προγραμμάτων σπουδών των δύο γνωστικών αντικειμένων.

Ειδικότερα, είχε αποστείλει εγκύκλιο στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σύμφωνα με την οποία στην Ιστορία της α΄ τάξης θα διδάσκονται συνοπτικά και δεν θα εξετάζονται τα κεφάλαια «Ο πρώτος και ο δεύτερος Ελληνικός Αποικισμός», «Η σημασία των Περσικών Πολέμων», «Ο Πελοποννησιακός Πόλεμος» και «Ο Φίλιππος Β΄ και το Οικουμενικό Κράτος του Μεγάλου Αλεξάνδρου». Αντίστοιχα, στην Ιστορία της β΄ λυκείου θα διδάσκονται συνοπτικά το Ισλάμ και οι λαοί των Σλάβων και των Βουλγάρων, και θα παραλείπονται βασικά γεγονότα σχετικά με την εγκατάστασή τους στη Βαλκανική, στη Μέση Ανατολή και την Αφρική. Επιπλέον, δεν θα διδάσκεται η συγκρότηση των ελληνικών κρατών στη φραγκοκρατία. 

Αυτή η κίνηση του πρώην υπουργού Παιδείας είχε προκαλέσει σάλο, με την Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων (ΕΕΦ) να κάνει λόγο «για ολέθρια και αυθαίρετη απόφαση... με αποτέλεσμα το σχολείο να παρέχει στους μαθητές ελλιπή γνώση του ελληνικού πολιτισμού στη συνέχεια και στη διαχρονία του. Αποσιωπάται έτσι η ουσία του ελληνικού πολιτισμού, η εξάπλωσή του σε όλο τον τότε γνωστό κόσμο, η ενότητά του, όπως την πέτυχε ο Φίλιππος Β’, ο βασιλιάς της Μακεδονίας, η οικουμενική διάσταση και η σημασία του μέσω του εκπολιτιστικού έργου του Μεγάλου Αλεξάνδρου». Η εταιρία είχε επισημάνει ακόμη ότι το γεγονός αυτό οδηγεί «στην πλήρη άγνοια από τους μαθητές των θεμελιωδών αυτών σελίδων της Ιστορίας και του πολιτισμού μας, και συρρικνώνει την ανθρωπιστική παιδεία και τη μόρφωση των νέων μας». 

Κακές επιδόσεις 

Μιλώντας (στην «κυριακάτικη δημοκρατία») ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Αναπληρωτών Φιλολόγων Κώστας Μπουζιάνος σημειώνει: «Το υπουργείο Παιδείας καταργεί την ιστορική συνέχεια. Δεν μπορεί μια περίοδος να παρουσιάζεται είτε περιληπτικά ή αποσπασματικά. Πρέπει να παρουσιάζεται σε όλη της την εξέλιξη, ως αίτιο και αποτέλεσμα». Μάλιστα, υποστηρίζει ότι η έλλειψη διδακτικής συνέχειας έχει συμβάλει στις κακές επιδόσεις των υποψηφίων στις πανελλαδικές στο συγκεκριμένο μάθημα.

Χαρακτηριστικά λέει: «Πρέπει να υπάρχει εμβάθυνση και άρα πρέπει να υπάρχει και ο απαραίτητος χρόνος, ώστε ο εκπαιδευτικός να ανατρέξει στις κατάλληλες πηγές, στα παραθέματα, στους χάρτες κ.λπ.». Σε κάθε περίπτωση, οι περικοπές στα μαθήματα του γυμνασίου και του λυκείου δεν είναι «επίτευγμα» μόνο της σημερινής κυβέρνησης. «Οι περικοπές έχουν ξεκινήσει από το 2011, επί υπουργίας Αρβανιτόπουλου, Κουράκη κ.λπ., και φυσικά συνεχίστηκαν και επί Φίλη, προκειμένου να υπάρξει εξοικονόμηση προσωπικού. Βαφτίζεται “εξορθολογισμός της διδακτέας ύλης”, αλλά στην πραγματικότητα αυτό που επιδιώκουν είναι λιγότερες προσλήψεις προσωπικού και ειδικότερα φιλολόγων» υπογραμμίζει ο κ. Μπουζιάνος και προσθέτει ότι οι μειώσεις και οι καταργήσεις της ύλης στα φιλολογικά μαθήματα προκαλούν προβλήματα γλωσσικής παιδείας.

Σημειώνει χαρακτηριστικά: «Τα φιλολογικά μαθήματα συντελούν στην ποιότητα της γλωσσικής παιδείας. Δεχόμαστε παράπονα από καθηγητές άλλων ειδικοτήτων ότι τα παιδιά δεν μπορούν να αναπτύξουν ένα θεώρημα ή να καταλάβουν μια άσκηση. Εχει εκφραστεί δυσαρέσκεια και από πολλούς κλάδους ότι οι μαθητές δεν μπορούν να κατανοήσουν ένα κείμενο ή ακόμη και να εκφραστούν σωστά. Απορούμε, λοιπόν, πώς είναι δυνατόν να μειώνονται οι ώρες διδασκαλίας των φιλολογικών μαθημάτων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ενώ είναι τόσο σημαντικά για τους νέους». 

Το μένος του πρώην υπουργού με την Ορθοδοξία και τα Θρησκευτικά! 

Από τη μανία του Νίκου Φίλη να... περικόψει ώρες και προσωπικό δεν γλίτωσε ούτε το μάθημα των Θρησκευτικών, αυτήν τη φορά στο ολοήμερο δημοτικό. Η απόφαση περιορισμού του ωρολόγιου προγράμματος από 35 ώρες εβδομαδιαίως σε 30 είχε ως αποτέλεσμα να μετατραπούν τα Θρησκευτικά σε μονόωρο μάθημα από δίωρο στην ε’ και τη στ’ δημοτικού. Η αντίδραση της Πανελλήνιας Ενωσης Θεολόγων (ΠΕΘ) ήταν άμεση και κάτι παραπάνω από οργισμένη, καθώς πίσω από τη μείωση των ωρών διέβλεψε μια προσπάθεια να μετατραπεί το μάθημα «σε θρησκειολογία ή σε ένα πολυθρησκειακό σούπερ μάρκετ θρησκειών». 

Σύμφωνα με την ένωση, το υπουργείο «κατά παράβαση κάθε συνταγματικής επιταγής, εντελώς προκλητικά, μείωσε τις ώρες διδασκαλίας και ουσιαστικά καταργεί τη διδασκαλία του μαθήματος, αν συνυπολογίσει κανείς το γεγονός ότι ήδη σε πολλά δημοτικά σχολεία γίνεται ελλιπής διδασκαλία ή δεν πραγματοποιείται καθόλου το μάθημα των Θρησκευτικών». 

Αναφερόμενη στον πρώην υπουργό Παιδείας, η ΠΕΘ τόνισε: «Φανέρωσε περίτρανα το μένος και την απαξίωσή του προς τη διδασκαλία της ορθόδοξης χριστιανική αγωγής στο ελληνικό σχολείο». Παράλληλα, τον κατηγόρησε: «Δεν εξετάζει παιδαγωγικά τα θέματα αυτά διότι, καθώς φαίνεται για ακόμη μία φορά, είναι εγκλωβισμένος στις κομματικές του ιδεοληψίες. Ετσι, “ξαναχτυπά” σε ένα καθαρά εθνικό θέμα αγωγής, επιχειρώντας απερίσκεπτα και επιπόλαια να μειώσει και να υποτιμήσει το μάθημα εκείνο που διδάσκει τις αξίες της αγάπης, της ελπίδας, της αυτοθυσίας και της προσφοράς προς τον “άλλον” ως αδελφό και όχι απλώς ως συνάνθρωπο». 

Οι μεγάλοι χαμένοι στο πρόγραμμα με τις ώρες διδασκαλίας!
Το «μαχαίρι» του υπουργείου Παιδείας δεν περιορίστηκε μόνο στην ύλη των μαθημάτων, αλλά και στις ώρες διδασκαλίας τους. Μάλιστα, φαίνεται ότι στο νέο ωρολόγιο πρόγραμμα, του οποίου η εφαρμογή ξεκίνησε τη φετινή χρονιά, οι μεγάλοι χαμένοι ήταν τα φιλολογικά μαθήματα. Ειδικότερα, στο γυμνάσιο μειώθηκε η διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών κατά μία ώρα και στις τρεις τάξεις. «Το αρνητικό σενάριο είναι ότι πλέον δεν θα εξετάζονται ούτε στο τέλος της σχολικής χρονιάς» σημειώνει ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Αναπληρωτών Φιλολόγων.


Την ίδια ώρα, στη γ’ λυκείου μειώθηκαν και οι ώρες διδασκαλίας της Ιστορίας από τρεις σε δύο. «Δηλαδή, καλείται ο φιλόλογος να διδάξει όλες τις ιστορικές περιόδους από τον Ευρωπαϊκό Διαφωτισμό έως τη Μεταπολίτευση μέσα σε δύο διδακτικές ώρες κάθε εβδομάδα. Επιπλέον, σε αυτές τις ώρες ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να υποστηρίξει το μάθημα διδακτικά και όχι να κάνει μια απλή ιστορική αφήγηση. Οπως γίνεται κατανοητό, ο χρόνος αυτός δεν επαρκεί για την κάλυψη της ύλης. Μάλιστα, φέτος το υπουργείο Παιδείας παραπέμπει τους διδάσκοντες σε συγκεκριμένες ιστοσελίδες για να αξιοποιήσουν υλικό, πράγμα που είναι αδύνατο» αναφέρει ο κ. Μπουζιάνος. 

Τι συμβαίνει στα ΕΠΑ.Λ.
Στο λύκειο οι περικοπές έχουν «χτυπήσει την πόρτα των ΕΠΑ.Λ. ήδη από το 2012. Συγκεκριμένα, έχει εξοβελιστεί το μάθημα τις Ιστορίας, καθώς πλέον διδάσκεται μόνο στην α’ τάξη. Σύμφωνα με τους φιλολόγους, το μάθημα παρουσιάζεται πολύ περιληπτικά, ενώ είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι όλες οι ιστορικές περίοδοι, από τους αρχαϊκούς χρόνους έως τη νεότερη ιστορία, έχουν συμπεριληφθεί μόνο σε ένα βιβλίο. Στην ίδια βαθμίδα έχει χαθεί μία ώρα από τα Νέα Ελληνικά από το εβδομαδιαίο πρόγραμμα κάθε τάξης.
 

Ταυτόχρονα, όπως επισημαίνει ο κ. Μπουζιάνος, στο γενικό λύκειο «εκτός από την απώλεια του “Επιταφίου” του Περικλή, μετράμε και την απώλεια των Λατινικών στη β’ τάξη, όπου το μάθημα καταργήθηκε, και απέμεινε μόνο ένα τρίωρο στη γ’. Επιπλέον, στη β’ λυκείου μειώθηκαν οι ώρες των Αρχαίων Ελληνικών Ομάδας Προσανατολισμού και πλέον στον Ρητορικό Λόγο διδάσκεται μόνο Λυσίας και όχι Δημοσθένης και Ισοκράτης. Είναι πρωτοφανές να προχωρούν σε τέτοιες περικοπές για τον δήθεν εξορθολογισμό των προγραμμάτων σπουδών, αδιαφορώντας για τα παιδαγωγικά και τα επιστημονικά κριτήρια». 

Σύμφωνα με τον ίδιο, «δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έχουν εισακουστεί οι προτάσεις μας από το υπουργείο Παιδείας, ωστόσο θα επιδιώξουμε να συναντηθούμε με την ηγεσία του». Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων ζητάει να μη χαθεί καμία διδακτική ώρα από τα Αρχαία Ελληνικά, καθώς -όπως επιχειρηματολογεί- δεν πρόκειται για ένα μάθημα «που διδάσκει μόνο γραμματική και συντακτικό, αλλά και λεξιλόγιο, διδάσκει δηλαδή τη συνάφεια μεταξύ αρχαίων και νέων ελληνικών».

Ο κ. Μπουζιάνος καταλήγει: «Τα νέα ελληνικά βασίζονται στα αρχαία. Ακόμη και η μία ώρα που χάνεται είναι πολύτιμη σε ένα μάθημα με τρία σκέλη (γραμματική, συντακτικό και ετυμολογικό). Εμείς ζητάμε να ενισχυθεί το γλωσσικό μάθημα και στο γυμνάσιο και στο λύκειο, αφού η διδασκαλία του είναι απαραίτητη για τα υπόλοιπα μαθήματα. Ουσιαστικά, τα Αρχαία είναι ένα μάθημα διάπλασης της προσωπικότητας». 

Πηγή "Δημοκρατία"
το είδαμε ΕΔΩ



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook, στο Twitter ή στο Google+ μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Επίσης μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τις δυνατότητες του Google Friend Connect (θα βρείτε δεξιά το ανάλογο gadget) να γίνετε φίλος του ιστολογίου μας και να λαμβάνετε με την εγγραφή σας στο αμέσως παρακάτω gadget πατώντας την λέξη "Εγγραφή" ενημερώσεις του ιστολογίου μας.

4. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

5. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

6. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

7. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

8. Στην μπάρα που περνάει κυλιόμενη πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων μπορείτε να δείτε σε τίτλους τις 25 τελευταίες αναρτήσεις μας. Οι τίτλοι είναι σύνδεσμοι (λινκ) και πατώντας τους θα ανοίξει σε ένα ξεχωριστό παράθυρο η συγκεκριμένη ανάρτηση.

9. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Αλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.