Τελευταίες αναρτήσεις

2 Ιανουαρίου 2017

«Μισός Τούρκος»

Γράφει ο Μάρκος Τρούλης

Ο τίτλος του παρόντος κειμένου αναφέρεται σε μια ιστορία η οποία επαναλαμβάνεται κάθε φορά που επισκέπτομαι την Τουρκία. Είμαι βέβαιος ότι πολλοί θα την έχουν επίσης βιώσει – και όχι μόνο Έλληνες. Συμβαίνει συχνά να με ρωτούν Τούρκοι –είτε καθηγητές πανεπιστημίου είτε ακόμη και οδοκαθαριστές– από πού είμαι.

Όταν τους απαντώ ότι είμαι Έλληνας, μου ανταπαντούν χαμογελώντας «άρα είσαι μισός Τούρκος». Τις περισσότερες φορές η απόκρισή μου είναι «και εσύ είσαι μισός Έλληνας», και τότε γίνονται... «Τούρκοι»!

Θυμήθηκα τη συγκεκριμένη επαναλαμβανόμενη στιχομυθία, καθώς πρόσφατα την περιέγραφα σε φοιτητές προερχόμενους (μεταξύ άλλων) από τη Ρουμανία, τη Βουλγαρία, τη Βοσνία, την Αλβανία και την Τουρκία. Όλοι –πλην φυσικά της Τουρκάλας φοιτήτριας– απάντησαν ακαριαία ότι έχουν παρόμοια εμπειρία επισκεπτόμενοι την Τουρκία και θεωρούμενοι ως «μισοί Τούρκοι». Για την ιστορία, η Τουρκάλα φοιτήτρια ήταν ιδιαίτερα ανοιχτόμυαλος άνθρωπος, κατακεραυνώνοντας τις πολιτικές καταπίεσης των Κούρδων, και συμφωνώντας ότι όντως ο εθνικισμός είναι ένα ανησυχητικά και ραγδαία αναπτυσσόμενο φαινόμενο στη χώρα της.

Ωστόσο, ποιος είναι ο κανόνας; Αρκεί να αναφέρω το σχόλιο Τούρκου καθηγητή και συμβούλου της κυβέρνησης του Κόμματος της Δικαιοσύνης και της Ανάπτυξης όταν επισκέφτηκα για πρώτη φορά την Τουρκία: «Πως είναι δυνατόν να έρχεσαι για πρώτη φορά; Αφού πλέον τα περισσότερα αεροπλάνα που ταξιδεύουν στο εξωτερικό από την Αθήνα χρησιμοποιούν ως ενδιάμεσο σταθμό (transit) την Κωνσταντινούπολη». Προφανώς ψευδόταν, με αφορμή τη δυναμική ανάπτυξη της Turkish Airlines κατά τα τελευταία χρόνια.

Όμως μικρή σημασία έχει, τόσο για τον ίδιο –ο οποίος ικανοποιείται επιδεικνύοντας την ανωτερότητα της χώρας του– όσο και για όσους από εμάς επιθυμούμε να αναλύσουμε την κατάσταση στη γείτονα χώρα.

Ο δεσποτισμός και η κάθετη αντίληψη περί των κοινωνικών, των ενδοοικογενειακών, των διακρατικών και οιωνδήποτε άλλων σχέσεων αποτελεί οθωμανικό κεκτημένο νομιμοποιημένο μέσω της ισλαμικής θρησκείας και της γενικότερης παράδοσης της Ανατολής. 

Οι Τούρκοι θεωρούν τους εαυτούς τους κληρονόμους της αυτοκρατορίας, και σε αυτό το πλαίσιο ιδιοκτήτες –τρόπον τινά– της περιφέρειας, ενώ αυτό τεκμηριώνεται στη σκέψη τους μόνο υπό όρους αίματος και βιολογίας. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός, άλλωστε, ότι η ανωτερότητα σε όλα τα επίπεδα (σ.σ.: της οικογένειας ή ακόμη και του πολέμου) εκφράζεται και διατρανώνεται μέσω της σεξιστικής ατίμωσης και της ανάλογης βίας.

Οι Τούρκοι δεν θα μπορούσαν να υποστηρίξουν μέσα τους οιαδήποτε σκέψη ανωτερότητας ή ηγεμονισμού αν δεν προσέθεταν πρώτα ότι ο κατώτερος αποτελεί έναν οιονεί γενίτσαρο. Το πλέον ανησυχητικό είναι ότι η εν λόγω επιχειρηματολογία διαπερνά το σύνολο των κοινωνικών, πολιτικών, οικονομικών και μορφωτικών στρωμάτων της χώρας. Είναι αυτή που ενορχήστρωσε το πογκρόμ του 1955 μαζί με τόσα άλλα εναντίον των Ελλήνων της Πόλης. Είναι η ίδια που έχει αποτελέσει το νομιμοποιητικό πλαίσιο των σφαγών εναντίον των Αρμενίων, της καταπίεσης των Αλεβιτών, καθώς και τόσων άλλων ετεροτήτων εντός της Τουρκίας.

Είναι αυτή που παρωθεί τους κατασταλτικούς μηχανισμούς να προβαίνουν σε γενοκτονικές πρακτικές εις βάρος των Κούρδων εδώ και περίπου έναν αιώνα.

Στον 21ο αιώνα θα ανέμενε κανείς την εξάλειψη τέτοιων φαινομένων. Όμως, στην Τουρκία του Ερντογάν, επανέρχονται καταιγιστικότερα από ποτέ. Οι Κούρδοι κατηγορούνται από τον Τούρκο πρόεδρο για οτιδήποτε συμβαίνει στη χώρα, με τους εκπροσώπους τους στο Κοινοβούλιο να φυλακίζονται και τις ένοπλες δυνάμεις να υλοποιούν επιδρομές εναντίον αμάχων στα νοτιοανατολικά.

Οι Τούρκοι δεν πρόκειται ποτέ να αποδεχθούν την ύπαρξη άλλης διακριτής εθνότητας εντός της χώρας τους. Είναι εγγενές πρόβλημα, αποτελεί κληρονομιά αιώνων οθωμανικής δεσποτείας, και γι’ αυτόν το λόγο θα μιλάμε συνεχώς –όπως έγραψε πρόσφατα ο Σάββας Καλεντερίδης– για έναν «φαύλο κύκλο» αίματος και βίας. Μάλιστα, οι συνέπειες αυτής της λογικής διαπερνούν το εσωτερικό και προεκτείνονται σε όλα τα πρώην οθωμανικά εδάφη στα Βαλκάνια και στη Μέση Ανατολή, καθώς και σε περιοχές όπως ο Καύκασος και η κεντρική Ασία, οι οποίες δεν τέθηκαν ποτέ υπό τη δεσποτεία της Υψηλής Πύλης.

πηγή



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook, στο Twitter ή στο Google+ μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Επίσης μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τις δυνατότητες του Google Friend Connect (θα βρείτε δεξιά το ανάλογο gadget) να γίνετε φίλος του ιστολογίου μας και να λαμβάνετε με την εγγραφή σας στο αμέσως παρακάτω gadget πατώντας την λέξη "Εγγραφή" ενημερώσεις του ιστολογίου μας.

4. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

5. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

6. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

7. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

8. Στην μπάρα που περνάει κυλιόμενη πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων μπορείτε να δείτε σε τίτλους τις 25 τελευταίες αναρτήσεις μας. Οι τίτλοι είναι σύνδεσμοι (λινκ) και πατώντας τους θα ανοίξει σε ένα ξεχωριστό παράθυρο η συγκεκριμένη ανάρτηση.

9. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Αλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.