28 Απριλίου 2014

Ὁ φιλότιμος ἔχει τήν τιμήν του ὅπλον.

τοῦ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
- πτυχιούχου κλασσικῆς φιλολογίας
πανεπιστημίου Ἀθηνῶν
- μεταπτυχιακοῦ ἐφηρμοσμένης παιδαγωγικῆς
πανεπιστημίου Ἀθηνῶν

Εις την Έφεσον της Μικράς Ασίας υπήρχεν είς ωραιότατος ναός της θεαίνης Αρτέμιδος, όστις τοσούτως είχεν κινήσει τον θαυμασμόν μετά του κάλλους του, ώστε εθεωρήθη ως έν εκ των επτά θαυμάτων του κόσμου εκείνης της εποχής.

Έζη τότε και τις Ηρόστρατος, άνθρωπος όστις είχεν μανίαν ν’ αποκτήση φήμην κι όνομα αθάνατον. Αλλά πώς; Ουκ είχεν ούτε την μαγαλοφυίαν, ούτε την πίστιν, ούτε την δύναμιν, ούτε την επιμονήν, ούτε την εργατικότηταν, ούτε την γενναιότηταν άτινα και χαρακτηρίζουσι τους εξαιρέτους των ανθρώπων. Αντί λοιπόν να φροντίση ν’ αποκτήση αυτά τα προσόντα ίνα διακριθή, το ηύρεν απλούστερον να μείνη εις την ιστορίαν βάζοντας φωτιάν εις τον θαυμάσιον τούτον ναόν.

Τινάν πρωίαν η Έφεσος εξύπνησεν άνευ του καυχήματός της, όπερ ήτο ως ήδη ειπώθη έν εκ των επτά θαυμάτων του κόσμου… ο ναός είχεν παραδοθεί εις το πύρ. Κι ο Ηρόστρατος, εγκληματικώς παράφρων, το διεκήρυξεν εαυτός και εκραύγαζεν πως ούτος έθεσεν την φωτιάν ίνα κερδίση αιωνίαν δόξα.

Τι εκέρδισεν άραγε; Μόνον αίσχος και δή αίσχος αιώνιον. Αλλά ήτο μόνος αυτός; Η ιστορία της δυστυχούς Ελλάδος δυστυχώς το διαψεύδει. Είναι φοβερόν να το σκέπτεται τις κι όμως είναι αληθινόν. Εις παρόμοιον κατάντημα έριψεν εαυτόν ο Παυσανίας. Ναι εκείνος, όστις ενίκησεν τους Πέρσας εις την μάχην των Πλαταιών.

Μετά την ναυμαχίαν της Σαλαμίνος, ο Ξέρξης φεύγοντας δια την Ασίαν, αφήκε οπίσω του τον Μαρδόνιον μετά τριακοσίων χιλιάδων στρατόν, ίνα καθυποτάξη την Ελλάδαν. Αλλά εκείνος, πρίν δοκιμάση και πάλι την τύχην των όπλων, επεχείρησεν να υποτάξη τους Έλληνας και δή τους Αθηναίους μετά υποσχέσεων, δωροδοκιών, κολακειών και απειλών.

Ωστόσο οι Αθηναίοι, εστάθησαν ακλόνητοι. Κι ούτως έν έτος μετά την ναυμαχίαν της Σαλαμίνος, ηναγκάσθη να δώση μάχην εις τας Πλαταιάς της Βοιωτίας μετά των Ελλήνων, ήτις επέφερεν τοσαύτην συμφοράν εις τους Πέρσας, ώστε από τας τριακοσίας χιλιάδας δεν εκατόρθωσαν να γυρίσουν εις την Περσίαν παρά τρείς χιλιάδας, κι αυτοί άνευ του στρατηγού τους, διότι ο ίδιος εφονεύθη εις την μάχην.

Στρατηγός των Αθηναίων εις τας Πλαταιάς ήτο ο Αριστείδης. Και των Σπαρτιατών ο Παυσανίας, όστις ήτο συγχρόνως και αρχιστράτηγος απάντων των Ελλήνων. Αν όμως ο ελληνικός ηρωισμός έσωσεν εις την μάχην την Ελλάδαν, δεν διεδραμάτισεν μικρότερον ρόλον η φρονιμάδα του Αριστείδου. Διότι οι Τεγεάται, εζήτησαν από τους Αθηναίους την τιμητικήν θέσιν εις την μάχην. Την αξίωσιν εκείνην ήτις εδύνατο να φέρη διάσπασιν ανάμεσα εις τους Έλληνας, την αντιμετώπισεν ο Αριστείδης με πατριωτικήν ανωτερότηταν.

Διότι, αντί ν’ αντιτάξη εις το πείσμα, άλλον πείσμα, τι όπερ θα επέφερεν διχόνοια, υπεχώρησεν μετά της πατριωτικής σκέψεως, πώς η ενότης των Ελλήνων έδει διασωθήναι, έστω και με θυσίαν του εγωισμού των Αθηναίων. Ούτως έδωκεν την τιμητικήν θέσιν εις τους Τεγεάτας, λέγοντας πως οι Αθηναίοι ευχαρίστως δέχονται οιαδήποτε θέσιν, διότι δεν περιμένουν – προσέξατε – την θέσιν να τους τιμήση, αλλ’ αυτοί να τιμήσουν την θέσιν, όποια κι αν ήτο. Ούτως ο Αριστείδης, προκρίνοντας την ομόνοιαν συνέβαλεν τα μάλα εις την επακολουθήσασα νίκην.

Μετά την μάχην, ήτις επέφερεν πλούσια λάφυρα, έμβηκε επί κεφαλής του στόλου ο Παυσανίας και εκυρίευσεν το Βυζάντιον, λαμβάνοντας εκείθεν νέα λάφηρα, πολύ πλουσιώτερα. Ηυρέθη αίφνης ούτος όχι μόνον δοξασμένος αλλά και πλουσιώτατος. Μα τα πλούτη εισίν ωσάν τον οίνον. Όπως ο αλκοολικός όσο πίνει τοσούτως θέλει επιπλέον, ούτως κι ο πλούσιος δεν δύναται να κορέση το πάθος του της πλεονεξίας και δεν τον συγκρατεί πολλάκις καμμία αρχή, ακόμη και το υπέρτατον χρέος προς την πατρίδαν. Και ιδού.

Ο Παυσανίας, ο νικητής των Πλαταιών, ήλθεν εις διαπραγματεύσεις μετά του Ξέρξου ίνα κάνη τι νομίζετε; Ίνα του παραδώση όλην την Ελλάδαν, εξαργυρώνοντας την προδοσίαν του με πλούτη αμέτρητα. Οι Λακεδαίμονες όμως αγρυπνούσαν! Πρίν προλάβη να πραγματοποιήση τα αισχρά του σχέδια τα’ απεκάλυψαν και ηθέλησαν να τον συλλάβουν.

Εκείνος όμως εκατόρθωσεν την τελευταίαν στιγμήν να σωθή καταφεύγοντας εις τον ναόν της Αθηνάς. Και υπήρχεν θρησκευτική απαγόρευσιν να μην γίγνεται σύλληψις εντός των ναών. Αλλ’ ο Παυσανίας δεν εγλύτωσεν τον θάνατον, εις όν τον κατεδίκασεν η συνείδησις των συμπολιτών αυτού. Διότι οι Σπαρτιάτες έκτισαν την θύραν του ναού, ώστε ο προδότης να μην δύναται να λάβη τροφήν από πουθενά.

Λένε μάλιστα πως την πρώτην πέτραν την έθεσεν η μήτηρ αυτού, ήτις δεν ανέχετο να ζή ο υιός της αφ’ ής στιγμής απεκαλύφθη η αισχρή προδοσία του. Κι ούτως αθλίως ετερμάτισεν ο βίος του Παυσανίου, διότι δεν ήξευρεν να συνδυάζη την φιλοδοξίαν του με την τιμή, ούκ είχεν δηλαδή πραγματικήν φιλοτιμία.

Διατί μας τα είπες ταύτα θα αναρωτιέσθε. Ιδείτε τους συγχρόνους αχυρανθρώπους τύπου Ηροστράτου. Μη δυνάμενοι να δοξασθούν άλλως λόγω ανεπαρκείας των όποιων προσόντων των έθεσαν πύρ κατά της Ελλάδος και αυτό το οποίο απετέλει καύχημα των αιώνων και της ιστορίας, ο ελληνικός λαός κινδυνεύει δια χάριν των ωσάν τον ναόν της Εφέσου να χαθή από προσώπου γής.

Ιδείτε πάλιν τους συγχρόνους αυτούς αχυρανθρώπους που δήθεν είναι πατριώτες και νοιάζονται δια το καλόν της πατρίδος. Επιζητούν τιμητικάς θέσεις ωσάν τους Τεγεάτας, αν και δεν το αξίζουν και ουδείς φρόνιμος ενυπάρχει εις αυτούς. Αριστείδηδες δεν υπάρχουν πιά. Υπάρχουν Παυσανίες που ακόρεστοι επιζητούν μόνον το υπερβολικόν κέρδος δια τον εαυτόν των. Άνθρωποι οίτινες μας ξεπούλησαν εις τον εχθρόν και επιζητούν να σβήσουν την δίψα των δια κέρδος από το αίμα του λαού των. Και ημείς πλέον ουχί μονον δεν επαγρυπνούμε ωσάν τους Λακεδαιμόνιους και δεν αποκαλύπτουμε την αισχρότητά των αλλά δεν δυνάμεθα να λάβωμε εις την χείραν μας έστω και μίαν πέτραν ωσάν την μητέρα του προδότου Παυσανία και να τους λιθοβολήσουμε. Και όμως. Μέσα στην εγκληματικήν παραφροσύνην των κραυγάζουν κιόλας τα κατορθωματά των, ωσάν άλλοι Ηρόστρατοι:
«Ημείς, ημείς καίμε την Ελλάδαν, ίνα αποκτήσουμε δόξαν».

Αλλά είπομεν. Εχάθη η φιλοτιμία υπό των Ελλήνων πλέον. Εχάθη η δύναμις να συνδυάζουμε την φιλοδοξία μετά της τιμής. Ποιος να μας διδάξη εξάλλου αυτόν τον συνδυασμό; Μείναμε κτήνη απλώς με μόνον φιλοδοξίες.


ΣΧΟΛΙΟ
Ενα εξαιρετικό ιστορικό - διδακτικό κείμενο σε μια ελληνική γλώσσα που τείνει να εξαφανιστεί....
Πρέπει με κάθε τρόπο να την διατηρήσουμε ζωντανή....



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.